środa, 14 października 2015

Have something done

W pierwszej kolejności uczymy się mówić po angielsku o czynnościach, które sami wykonujemy. Wyrażamy to oczywiście, używając różnych czasów i mniej lub bardziej skomplikowanych konstrukcji zdaniowych. Co w sytuacji, kiedy chcemy powiedzieć, że coś za nas zostało zrobione lub na nasze zlecenie? W takim przypadku powinniśmy użyć causative have.

Konstrukcja zdania z użyciem causative have wygłąda tak:

OSOBA + HAVE (W WYBRANYM CZASIE) + RZECZOWNIK + III FORMA CZASOWNIKA

She colours her nails once a month. - Ona maluje sobie paznokcie raz w miesiącu.

She has her nails coloured once a month. - Ona maluje paznokcie raz w miesiącu (ktoś to robi za nią).

Jak widzicie, causative have, nazywany też konstrukcją have something done, zastosujemy, kiedy chcemy powiedzieć, że coś jest dla Nas robione/na Nasze zlecenie.

Za pomocą have something done możemy też powiedzieć, że coś nieprzyjemnego przytrafiło się nam lub komuś innemu.

Przykłady:

I'm having my car repaired.
I had my car stolen.
I have never had my house redecorated.
I will have my clothes dry-cleaned tomorrow.

Causative have we wszystkich czasach:

Present Simple: I have my hair cut every month.
Present Continous: I'm having my hair cut now.
Present Perfect: I have had my hair cut lately.
Present Perfect Continous: I have been having my hair cut for 40 minutes,
Past Simple: I had my hair cut yesterday.
Past Continous: I was having my hair cut when my friend called.
Past Perfect: I had had my hair cut before I had it dyed.
Past Perfect Continous: I had been having my hair cut for 40 minutes when my friend called.
Future Simple: I will have my hair cut tomorrow.
Future Continous: I will be hawing my hair cut tomorrow at 5.00 PM.
Future Perfect: I will have had my hair cut by the weekend.
Modal Verbs: I should/must/can have my hair cut.


KF



0 komentarze:

Prześlij komentarz